חיזוק חוסן נפשי -מבט אחר למחשבות

 

שינוי, באינסטינקט הראשוני שלנו מייצר איום.

משהו בא לשנות לנו את הסדר שאנחנו מכירים ולזעזע את המוכר והידוע לזעזע את המערכת, שם יכולים לעלות פתאום תחושות של בלבול, הצפה, לחץ, פחד ,מתח ועוד הרבה מאד רגשות ותחושות שאולי המשותף לכולם הוא חוסר שליטה ,או אונים או חוסר יכולת להתמודד.

משם המוח כבר יקח אותנו (בכדי לשמור על האיזון) ,אל המוכר והידוע .

הוא מחזיר אותנו לתבניות חשיבה מוכרות שמובילות מן הסתם להתנהגויות מוכרות.

אבל מה קורה שההתנהגויות האלו ,או התגובות האלו כבר לא יעילות ?

או שהשינוי הוא כבר לא באמת איום ממשי?

אך עדיין אני ממשיכה להגיב כך?

מה ניתן לעשות ?

אלו ימים של שינוי וסדר חדש.
ימים מוזרים שמאתגרים אותנו לצור שגרה אחרת מתוך הבידוד.
בתוך השגרה הארוכה שלנו חשוב לשמור על הנפש.
להכיר אותה, לזהות ולחזק אותה.
מתוך המחשבה הזו נולדו המאמרים הקצרים הללו,
קריאה מהנה.
 

מה הוא מסגור מחדש :
זהו כלי המאפשר לנו לשנות את המסגרת בה אנו מביטים על העולם , כלי לשינוי נקודת המבט
שלנו ותפיסת המציאות .
אנו רואים את העולם מתוך מסגרות – מסגרות חשיבה .
קולטים את העולם באמצעות החושים שלנו, המידע מועבר אל המוח ושם הוא עובר סינון.
מטרתו של הסינון היא להוריד את העומס שנמצא בעולם החיצוני ולהעביר אלינו את המידע
(במינונים שנוכל לשאת )על כן המוח משתמש במסגרות או תבניות שהוא מכיר.
בנוסף המסגרות המוכרות, מקצרות לנו זמנים בצמתי קבלת החלטות.

 
 

אם כך, אז מה לא טוב בזה?

אין זה אומר שזה טוב או לא . יש פעמים שהמסגרת בה אנחנו מסתכלים או מפרשים סיטואציה
היא פחות מיטיבה איתנו או משרתת אותנו ונרצה לשנות אותה . המסגרות בהן אנו מסתכלים
יכולות להיות צרות ומטעות ולעיתים אנו עלולים לאבד הזדמנויות ואפשרויות כי אנחנו פשוט לא
מסוגלים לראות אותם ( הראייה שלנו צרה – ראיית מנהרה).
איך עושים את השינוי / ריפריימינג?
1 .התחילו להיות מודעים לאופן שבו אתם מסתכלים על הדברים, כלומר התחילו לשים לב
למחשבות ולאמונות שלכם.
למה זה כל כך חשוב ? לשם מופנית תשומת הלב שלנו.
השיח הפנימי שלנו מושפע באופן ישיר מהאמונות והמחשבות ואם יש לנו אמונות מחלישות
או לא משרתות, הדיבור הפנימי יהיה מחליש וכך תשומת הלב תהיה מופנת לאותו מקום
מחליש והמציאות שנראה לנגד עיננו היא רק זו.
כאשר אנו מרגישים בתקיעות או בחסימה זה זמן טוב לבחון את המחשבה והאמונה שיש לי
סביב התקיעות הזו ולשים לב באילו מילים אנו משתמשים בכדי לתאר את המצב.
2 .תנו כותרת אחרת לאותה סיטואציה- תתנו לה שם, תתנו שם למה שתם מרגישים. זה יהפוך את המצב לפחות מאיים או לא ברור.

3.תהפכו את סימן הקריאה לסימן שאלה– כך תפתחו מרחב של אפשרויות נוסף לפירוש של הסיטואציה.

3. זמניות – ההבנה שזהו מצב זמני וסביר להניח שהוא יחלוף יכולה להוריד את עוצמת הרגש וחשיבות המחשבה שמתלווה אליו.
בדרך הזו זווית הראיה מתרחבת ונפתחות לנו אפשרויות אחרות לפרשנות של המצב

ואפילו אולי נוכל להרגיש שינוי בתחושה בהרגשה בעקבותיהן
בהתנהגות.
התוצאה: חיזוק חוסן נפשי.