חיזוק חוסן נפשי דרך התבוננות ברגש

אלו ימים של שינוי וסדר חדש.
ימים מוזרים שמאתגרים אותנו לצור שגרה אחרת מתוך הבידוד.
בתוך השגרה הארוכה שלנו חשוב לשמור על הנפש.
להכיר אותה, לזהות ולחזק אותה.
מתוך המחשבה הזו נולדו המאמרים הקצרים הללו,
קריאה מהנה. 

מהו חוסן נפשי?

אחת ההגדרות לחוסן נפשי, מתאר יכולת פסיכולוגית חיובית להתמודד עם מצבי דחק ומשבר ולהסתגל לנסיבות החיים שנגרמו בעקבות מצבים אלו. החוסן הנפשי אינו תכונה מולדת בלבד, אלא גם מתפתחת במהלך החיים.

מה תורם לחוסן נפשי?

משאבים חיצוניים: משפחה, חברים, סביבה . משאבים פנימיים: מזג האדם וצורת החשיבה, תחושת משמעות והגדרת מטרה בחיי היומיום, גמישות ויכולת להתמודד עם שינויים ,אמונה ותחושת מסוגלות עצמית וכמובן תחושת שליטה על האירועים בחיים.

למה חשוב דווקא עכשיו לעבד את הרגש ולתת לו מקום?

אנחנו נמצאים כעת בתקופה שהמאפיין העיקרי בה הוא אי וודאות. אי וודאות לגבי מה קורה עכשיו, מה יקרה בעתיד, מתי תגמר התקופה הזו . האי וודאות מייצרת הרבה מאד לחץ, מתח ותחושות אחרות כמו איבוד שליטה  שאם לא ניתן להם מקום הן עלולות להופיע בדרכים מרובות ואחרות בטווח הקצר ובטווח הארוך בעתיד ולייצר תחלואות (פיזיות ונפשיות).

 

איך אפשר לחזק את החוסן הנפשי דרך הרגש?

השלב הראשון הוא התבוננות ושימת תשומת לב לתחושה :

לשים לב מה קורה לנו ברמה הפיזיולוגית: מה קצב דפיקות הלב? האם הגוף קפוץ או רפוי? האם ישנו איבר מכווץ יותר? האם ישנו מתח במקום מסוים?

מה ההתבוננות תאפשר לנו:

  • עצירה – תרחיק אותנו מתגובות אוטומטיות (מקורן בתת המודע) שלא תמיד מיטיבות
  • יכולת בחירה -ברמת המחשבה וההתנהגות, שתאפשר החזרת תחושה של שליטה בחיינו!

     התוצאה: חיזוק החוסן הנפשי.